Ekaterina Spitsyna
Född: Lesnoy, Sverdlovsk-regionen i Ural, Ryssland
Började spela violin: Jag var fyra år gammal när jag började ta lektioner hos Ekaterina Cybulskaya som var en stor kulturbärare i min hemstad Lesnoy – och för att göra det behövde jag göra ett slags inträdesprov. Hon valde mig som sin elev och så började min violinkarriär.
Utbildning och musikalisk bakgrund:Vid 15 års ålder flyttade jag till Moskva för att studera för Dagmara Kalashkova, som var vice konsertmästare i Bolsjojteaterns orkester. Jag fortsatte hos henne fram till jag fyllde 25. Parallellt gick jag på Musikhögskolan i Malmö där jag studerade med Matthew Trusler och Fredrik Burstedt.
Min masterexamen tog jag vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, där jag fick möjlighet att studera med Tim Frederiksen, Eszter Haffner och Ivan Ženatý.
Jag har också deltagit i mästarkurser med bland andra Midori Goto, Sarah Chang, Massimo Quarta, Gordan Nikolitch, Stephan Picard, Ilya Grubert, Alissa Margulis, Olivier Charlier och Viviane Hagner.
Medlem i MSO sedan: År 2017 fick jag mitt första kontrakt med MSO. Efter provspelning och ett provår blev jag officiell medlem i orkestern 2025.
Det bästa med MSO: MSO känns som en musikalisk familj, inte bara en arbetsplats. Här bidrar allas röster till något större. Det är en varm och stöttande miljö fylld med passion för musik. Jag blir inspirerad varje dag av de skickliga musikerna runt omkring mig.
Att musicera med mina kollegor är både roligt och meningsfullt. Atmosfären präglas av öppenhet och gemenskap, vilket gör samarbetet naturligt. Oavsett om vi spelar stora, klassiska symfoniska verk eller nyare musik finns en stark känsla av förtroende och respekt. Det här är verkligen en plats där jag känner mig hemma.
I vilka andra orkestrar, ensembler eller konstnärliga sammanhang har du spelat med? Jag har spelat med Copenhagen Philharmonic, Helsingborgs Symfoniorkester, C/O Chamber Orchestra Berlin, Malmö Opera och Ryska statsteatern Satirikon. Just nu är jag även med i ensemblen "Malmö Strings".
Vilken är din favoritkompositör? Det är svårt att välja en enda, eftersom olika tonsättare talar till olika delar av mig. Men om jag måste nämna några, så blir det Bach, Sjostakovitj och Tjajkovskij.
Bach känns tidlös och ärlig – hans musik hjälper mig att hitta inre balans.
Sjostakovitj uttrycker både smärta och styrka, och jag känner ett starkt band till hans sätt att berätta.
Tjajkovskij skriver melodier som går rakt in i hjärtat – fulla av ömhet, drama och skönhet. När jag spelar hans musik känns det som att jag berättar en historia som alla på något sätt redan känner till.
De här tre tonsättarna speglar olika sidor av mig själv – det andliga, känslomässiga och romantiska.
Favorit plats i Malmö: Emporia är min favoritplats! :) Haha.
Jag älskar också Kalkbrottet – en otroligt fridfull och vacker plats. Att vara där hjälper mig att andas ut, tänka klart och ladda om. Jag går ofta dit på promenader eller löprundor för att lyssna på naturen. Det ger mig alltid ett lugn.
Ditt råd till en ung musiker i början av sin konstnärliga resa? Det viktigaste är att bygga upp uthållighet och engagemang. Att bli professionell musiker kräver massor av övning, tålamod – och ibland att hantera motgångar. Ta till dig kritik som en chans att utvecklas, och försök hitta glädjen i själva processen.
Sök upp bra mentorer, gå på mästarkurser och konserter, och samarbeta med andra musiker. Genom att knyta kontakter och lära av andras erfarenheter kan du hitta nya möjligheter och inspiration längs vägen. Framför allt – tappa aldrig kärleken till musiken.
Varför borde alla lyssna på symfonisk musik: För att den för människor närmare – till känslor, till varandra och till något större än oss själva. Det är en mäktig upplevelse att sitta i en sal och omges av ljudet från en hel orkester.
Man behöver ingen bakgrund i klassisk musik för att bli berörd. Oavsett om det väcker glädje, lugn eller till och med tårar, så ger det utrymme för äkta känslor. Symfonisk musik påminner oss om vår gemensamma mänsklighet – något vi alla mår bra av att uppleva.
